teisipäev, 28. juuli 2015

58. Muhu Väina regatt

No nii, nüüd on see siis ajalugu - 58. Muhu Väina regatt on lõppenud. Fortele tõi ta senise nelja võidu (2009, 2010, 2012, 2014) ja ühe 3. koha (2011) kõrval teist korda 2. koha (2013, 2015). Peab ütlema, et kodune konkurents on läinud iga aastaga üha teravamaks. Tunamullu hävisime esikoha ühe punktiga Amservile, möödunud suvel edestasime samavõrra Reval Café meeskonda ja seekord jäime punktiga alla Olympicule.

Tavaliselt on Muhu Väina regatt toimunud nädalapäevad varem, seekord oli aga korraldajatel plaan siduda see Tallinna Merepäevadega ja sestap seilasime 19. juulist 25. juulini. Muhu Väina regatt on meie purjetajatele igasuvine pidunädal. Mis saakski olla parem, kui nädal aega järjest purjetada, mõtlemata millestki muust. Tuul puhub kõik mured minema ja jahist saab sinu kodu. Lihased saavad valusaks ja näole tekib ehe purjetaja päevitus (nägu on tuulest ja päikesest punakaspruun ja kaelast allpool on kõik kenasti roosakasvalge, sest meie "soe" suvi ei hellita Vahemere ilmaga, mis lubaks just tihti seilata palja ülakehaga või bikiinides.

Unistuste toiduks on jahi pardal "tuumasupp", banaan ja tahvel śokolaadi. Kõik see on aga köki-möki mõnu kõrval, mis sünnib põnevast konkurentsist purjede all. Allpool  siis väike ülevaade seekordsest purjepeost Forte poolt vaadates.

I Tallinna ring

Kahjuks ei saanud ise Forte pardal olla, sest korraldajate palvel kommenteerisin seda sõitu Postimehe portaalile. Võistlusrada oli 9,4 miili pikk ja puhus mõõdukas läänetuul. Forte tegi igati korraliku sõidu, lastes endast füüsiliselt ette MerionXi, Spiriti ja 17 sekundiga ka Olympicu. Jahtide võistlusväärtuse järgi ümberarvestatud aegades võidutses aga Olympic, kellele 17 sekundiga jäi alla Reval Café, kes napi nelja sekundiga edestas 3. jäänud Fortet. Jätame siinkohal meelde selle 4 sekundit!

II Tallinn-Kärdla

Kohe, kui kõik jahid olid avasõidu lõpetanud, alustati stardiprotseduuridega Tallinn-Kärdla etapiks, mis kujunes tänu tugevale vastutuulele regati üheks raskemaks - kell 15.00 paiku startinud jahid jõudsid Kärdla uhkesse ja uude sadamasse järgmisel hommikul kella 5 paiku. Öösel oli üsna jahe ja tagumikutunne kallutamisest nüsis juba aju, kui varasel hommikutunnil Hiiumaa pealinna alla jõudsime. Päikeseloojang ja -tõus ona aga merel alati erakordsed.

Ja taas oli esimesena kohal Olympic, keda kodusadam tõmbas kui magnetiga nii, et suudeti ise endast suuremale MerionXile ahtrit näidata ja finiśeerida kindlalt esimesena. Forte seilas end kenasti enne teist hiidlaste avamerelootust Spiritit finiśisse ja sai tabelisse 2. koha. Kaotust Olympicule kogunes ligemale 13 minutit.

Päev Kärdlas möödus vaatamata vihmale meeleolukalt, käsime traditsiooniliselt Kassaris asuvas kenas kohas nimega Lest & Lammas saunatamas ja siiakala söömas, vaatasime läbi vihmasaju grillfestivalil osalejaid ja flamenco tantsijaid ning lootsime, et ilm läheb klaarimaks.

III Kärdla-Kuivastu

Päikseline ilm lubas meile ka rahulikumat tuult ja nö tüüpilist Muhu Väina atmosfääri koos kohustuslike tuuletrikkidega ja võistluse vältel esinevate korduvalt ümber jagatud kaartidega. Forte jõudis esimesse vastutuulemärki Premiumi kannul teisena ja edasine päev mööduski peamiselt meie kirjandusklassik Vildet parafraseerides: kord Premium peal ja Forte all, siis jälle vastupidi.

Mängu sekkus ka vabadel kurssidel traditsiooniliselt tugev LadyBird ja vahepeal tunduski, et just nemad võtavad sellel etapil võidu. Raugi poi juurde jõudes olime vahepeal end pea täpiks purjetanud Premiumi ja LadyBirdi aga uuesti kätte saanud. Premium surus teravalt üles ja kui nad juba piisavalt olid kursi üle Muhumaa karjamaade kruttinud, vallasime kenasti alla ja murdsime end käiguga ette. LadyBird passis samal ajal vaiksemas tuules allpool ja nii õnnestuski meil esimesena Kuivastu sadama ees olnud finišini seilata. Edestasime Premiumit minuti ja 19 sekundiga, ümberarvestatud ajas aga jäime neile siiski alla 35 sekundit. Minutilise võidu Forte ees napsas aga endale pea 8 tundi väldanud võistluses meist 17 minutit hiljem lõpetanud Reval Café.

Kuivastust jäi meelde veel kurb tõsiasi, et Muhumaal oli pannkoogijahu otsa lõppenud ja seetõttu ei suudetud meile sadamahoone 2. korrusel kuidagi kooke küpsetada. Hea oleks ka, kui selle söögikoha omanikud kokale panni ostaksid, sest ka see pidi köögist puudu olema. Muidu aga oli kena keik ja järgmisel hommikul asutasime end seilama järmise mereriigi ehk Saaremaa poole.

IV Kuivastu-Roomassaare

Olime vaatamata sellele, et Tammo kodustel põhjustel meid maha jättis, valmis üsnagi priskes vastutuules kõva lahingut andma, aga minut enne stardisignaali, kui hakkasime ahterstaaki peale võtma, selgus, et seni meid truult teeninud ots oli otsustanud oma sukast loobuda ja selle suka kenasti kokku rullida nii, et meil  puudus võimalus staaki pingutada ja järele anda. See aga tähendas, et võistlusest heale kohale võisime üksnes unistada. Nii oligi – kruisisime piki rannikut Roomassaare suunas ja vaatasime, kuidas meie konkurendid meist üha kaugemale libisevad.

Tänud LadyBirdile, kes meile sellel etapil seltsi pakkus ja kellega koos kangutades aeg kiiremini möödus. Protokolli läks meil kirja 6. koht ja kaotust taas kord võidukalt lõpetanud Olympicule kogunes 15 ja pool minutit. Tammo asemel seilas meie meeskonnas Koguva küla mees Marko Mets.

V Roomassaare-Pärnu

Sellel etapil anti start taganttuules ja Forte pardal seilas Pärnusse ka punapäine Postimehe fotograaf Meisi.

Startisime liini alumisest otsast ja olime Roomassaare sadama all märki võttes kenasti esimesed. Pooltuules  Abruka all oleva järgmise märgini jõudes oli MerionX meist napilt ette saanud, aga ülejäänud konkurendid kenasti kiiluvees järgnemas.  Mõne aja pärast suutis LadyBird meile läheneda ja Kihnu all korraks isegi veidi ette minna. Algul 6-7 m/s puhunud tuul vaikis ja muutis suunda. Tundus, et kehvalt seda sõitu alustanud Olympic saab Kihnu alt tuulesoone ja jõuab meile järele. Sestap tegime vaikses tuules halsi ja LadyBirdi suureks imestuseks seilasime nende kursile pea 180 kraadi vastassuunas, ehk tagasi Roomassaare poole. Saimegi tuule kätte ja jätsime LadyBirdi selja taha. Uus tuul hakkas tasapisi jõudu koguma ja varsti kihutasime lenkstangide pinisedes Pärnu suunas. Kohati saime spinniga kätte 10-12 sõlme ja finišis olime MerionXist vaid 7 minutit hiljem. Kuivõrd olime LadyBirdist ees 5, Spiritist 10, Olympicust 12 ja Premiumist 16 minutit, võisime loota etapivõitu, aga enne tuli ära oodata ka Reval Café. Ja pea pool tundi meist hiljem ta lõpetaski ja oh üllatust – võitis meid ümberarvestatud ajas pärast 12 tundi kestnud purjetamist taas tervelt 4 pika sekundiga! Midagi Mieto ja Wassbergi laadselt eepilist ja ebaharilikku. Vana ei olnud seekord vist meiega.

VI Pärnu Sorgu ring

Tuult oli 10-12 m/s ja Pärnu lahel sibas jäneseid karjadena. Forte sai üsna hea stardi kohtunike laeva poolsest stardiliini otsast, aga esimesse märki jõudsime MerionXi, Olympicu ja Spiriti kiiluvees. Veidi vabamas tuules järgmisse märki kihutades spinni tõsta ei saanud. Järgmisest märgist läks aga kurss vabamaks ja vaatamata sellele, et eesolijad spinne ei tõstnud, otsustasime meie seda teha. Terava tuule spinn läks üles, aga kahjuks ei õnnestunud meil seda kohe kontrolli alla saada, pealtuule brass läks korraks lahti, tuult täis spinn vajus paremasse poordi ja äärepealt oleksime broach´i läinud. Hakkasime uuesti otsi peale kerima kui vöörimehed märkasid spinnis rebendit. Loomulikult oli üksnes sekundite küsimus kuni spinn ribadeks kärises. Õnneks saime ta mööda liike tekile meelitada. Genu läks üles ja edasi seilasime juba samas purjestuses, mis konkurendid. Olympic oli meie „askelduste“ tõttu vahet veidi suuremaks käristanud. Pisut nõelusime seda enne järgmist märki väiksemaks, aga allatuuleotsal enam midagi muuta ei õnnestunud. Olympicule hävisime veidi üle minuti ja taas vupsas meie ette ümberarvestatud aegades Reval Café, edestades meid seekord suisa „mäekõrguselt“, ehk 18 sekundiga.

VII Pärnu lühirada

Viimase võistluspäeva lühirajaks olime üldtabelis kukkunud 3.. Meil oli punkte 13, Reval Cafél 11 ja liidriks olev Olympic võis juba peaegu võitu tähistada oma 8 punktiga. Lühirajasõit Pärnu lahel oli aga oluline selles mõttes, et just sel samal akvatooriumil hakatakse seilama ka ORC EMil. Seega oli hea võimalus kolm nädalat enne suurvõistlusi  jahi ja enda trimmi kogeda. Tuult oli mõõdukalt, ehk ca 7 m/s, aga kuna tendents oli vaikimisele, panime eespurjeks peale light genu.

I sõidus olime üleval märgis Premiumi kannul koos Spiritiga, taganttuules saime aga Premiumist jagu ja suutsime kohta hoida ka loovimisel ja viimasel allatuule otsal. Spirit lõpetas meist küll 44 sekundit varem, aga nende kehv pall viis nad ümberarvestuse järel meist 13 sekundit tahapoole 3. Võidu noppis selles sõidus aga hoopis meist 1 minut ja 38 sekundit tagapool 6. kohal lõpetanud LadyBird, kes edestas Fortet suisa 38 sekundiga!

II sõidus alustas taas hästi Premium, kes ülemises märgis Fortet edestas, allatuuleotsal ei suutnud aga Premiumi mehed kuidagi spinnipoomi peale saada ja kui Forte pealtuule mööduma hakkas oleks meid luhvav Premium peaegu broach´i läinud. Finiśis edestas Forte teisena lõpetanud Spiritit 37, Olympicut 45 ja Premiumit 1 minuti 20 sekundiga. Ümberarvestuse järel oli paremusjärjestuseks Forte, Olympic ja 3.-4. Kohta jagasid võrdse ajaga Premium ja Spirit. Eelmises sõidus üllatanud LadyBird oli seekord 6., lubades endast ette ka Reval Café.

Kuivõrd kell oli juba üle kahe ja enamik jahte alles rajal, olime kindlad, et rohkem sõite ei tule ja võtsime kursi jõele. Jõel olles, kuulsime aga raadiost peavõistlusjuhi Andres Taltsi sõnumit, et ORC gruppidele antakse veel üks start. Pisut hiljem lubati kaldale ka ORC III grupp, kaks suuremat gruppi aga valmistusid 3. sõiduks. Ehkki oli teada, et tuul vaikib ja Ando pidi tuiskama Kuressaarde ooperietendusele, kogusime end ja leidsime, et üks hea trenn vaiksemas tuules ei tee ju paha. Avakrüssul võtsime hästi tuulepöördeid ja liginesime ülemisele pöördetähisele esimesena. Kahjuks just enne märki lentsis tuul vasakule ja tõstis Olympicu meie ees märki. Taganttuules jõudsime läbida vast kolmandiku rajalõigust, kui tuli teade sõidu katkestamisest. Selleks ajaks oli tuul juba pea olematuks kahanenud.

Pärnu lühiraja kokkuvõttes kogus Forte 3, Spirit 6,5, LadyBird 7, Premium 7, 5 ja Olympic 8 punkti.

58. Muhu Väina regati kokkuvõttes oli ORC I grupi võitja seekord Olympic 13 punktiga, Forte kogus 14 ja Reval Café 15 punkti. Forte seeria oli stabiilne: 3,2,3,(6),2,3, 1. Olympicu võit oli igati teenitud, võtsid nad ju 4 sõiduvõitu. Tubli töö Hiiumaa noorsportlastelt!

Kokkuvõttes tuleb tõdeda, et seekordsel regati oli liigpalju vastutuult ja pikki ja nüristavaid sõite ning liiga vähe nö tüüpilist Muhu Väina. Ilmselt ei ole mõtet igal aastal üritada piirist-piirini pingutamist, vaid tuleks arvestada ka väiksemate jahtidega nii, et nende meeskondadel jääks aega sadamas olekuks.

Nüüd ootab Fortet ees Pärnu lahel 10.-16. augustini seilatav ORC EM.