esmaspäev, 2. august 2010

X-Yachts Scandinavian Cup kokkuvõte

28.-31. juulini osales Forte Rootsi suvituslinnas Bastadis peetud Skandinaavia lahtistel purjetamismeistrivõistlustel. Põhiline eesmärk oli häälestada meeskond ja purjed 3. augustil Norras Arendalis algavateks maailmameistrivõistlusteks. Bastadi jõudis Forte omal käigul üle Läänemere seilates ja seejärel põiki läbi Rootsi kulgevat Göta kanalit läbides, olles ilmselt üks väheseid Eesti lippu kandvaid jahte mis sellise eksootilise veetee ette on võtnud. Göta kanal on ehitatud 19. sajandi alguses ja see ühendab läbi Vänerni ja Vätterni järve Läänemerd Taani väinadega. Kokku läbis Forte 72 lüüsi ja tõusis vahepeal 92 meetri kõrgusele merepinnast. Ühel korral õnnestus mastitopiga ka silla vastu sõita, mille tulemuseks oli Tammo mitme tunni pikkune pootsmanitooliga mastis istumine Bastadis, et vana tuulemõõtja kronstein uue vastu vahetada.


Bastad on Rootsi suvepealinn, kus inimesed hommikuti harjunud hommikumantlites kosutavaks supluseks mere äärde jalutama ja seetõttu tundsime end esialgu linnatänavatel tavariietes kulgedes üsna imelikult. Linnake on tuntud ka oma tennisekeskuse ja siin toimuva WTA turniiri kaudu, mis küll meie Kaia Kanepile sel aastal lõppes kahjuks avaringiga.


X-Cupil olid seekord peale rootslastele kohal ka taanlased, norralased, soomlased, sakslased, prantslased ja lisaks Fortele Vene-Eesti ühendtiim Technonicol Mati Sepaga roolis. Korraldajate otsusel startisid X-41-dega koos ka X-55, X-50, X-46, IMX-40 ja X37 klassi jahid, mis oli meile igati teretulnud, võimaldades kohaneda MM-iks suurema saginaga stardiliinil ja ka distantsil.
Korraldajad otsustasid anda kolm starti päevas, distantsiks ca 1,5-miilise krüssuga vorst, mida läbiti kaks korda. Stardi- ja finiśiliin olid raja keskel.
Regati avapäeval 29. juulil puhus ca 6-8 meetrine edelatuul, mis aeg-ajalt lentsis 5-10 kraadi ühes või teises suunas.
X-CUP ehk SKANDINAAVIA MEISTRIVÕISTLUSED 2010
I SÕIT
Forte startis pea kõige alumisena kohtunikelaeva poolt ja oli ülemiseks märgiks pisut eest ära seilanud X-55 taga Technonicoli ja soomlaste Nicole4 kiiluvees. Ka teistkordselt taganttuulde tulles oli pilt sama ja üksnes viimases alltuulemärgis koheselt tehtud paut tõstis meid finišiks soomlastest koha võrra kõrgemale 2. Sõiduvõit läks Technonicolile. Eespurjena kasutasime genua light´i.
II SÕIT
Tuult veidi enam, seetõttu panime peale genu 2. Tihe start, milles me suutsime oma vööri veidi liiga vara üle liini lükata ja olime sunnitud seega valestardi tõttu tagasi tuleme. Samal ajal meist pealtpoolt startinud IMX-40 Blues oli selgelt veelgi enam üle stardiliini aga kuna kohtunike pilgu eest varjas neid neist kõrgemal olnud X-37, jätkasid nad sõitu ja said finišis hea koha kirja. Meil õnnestus aga vaatamata kesisele algusele püüda avakrüssil tuult õigelt rajapoolelt ja allatuulde pöörates ei tundunud vahe mõmmide ja Nicole4-ga enam sugugi ületamatu. Pealegi läksid eesolevad härrased omavahel luhvingmatśi pidama, mille tulemuseks oli mõlemapoolne broach, misjärel Technonicol kaotas oma rahvaste sõpruse värvides (Eesti lipp+Vene lipp) spinnakeri, mis ülalt rebenes ja seejärel raamidest välja jooksis. Tänu spinnijäänuste püüdmisele jäi Technonicol maha nii soomlastest kui ka meist. Teise loovimise lõpuks suutsime Nicole4 peaaegu kätte saada aga vahetult enne märki suutis ta taas mõned paadipikkused ette rebida ning meie õnnetuseks jäi üks X-46 meie ja soomlaste vahele, mis segas meid sedavõrd, et alumisse märki jõudes oli soomlaste võit kindel. Tänu ümberarvestusele jäime me selles sõidus 5.


III SÕIT
Taas vaiksem ja genu light´i ilm. Stardis olime taas kohtunikelaeva poolse grupi kõige alumised, kuivõrd meid hakkas aga segama meie alt startinud X-55, olime sunnitud pauti minema, misjärel meid tabas halb üllatus – järele andis genufalli kinnitus ja enne kui me tagavara spinnifalliga genu uuesti üles vedasime, olime hävinud üsna mitu paadipikkust. Ülal märgis olime X-55, X-50 ja Technonicoli kannul neljandana. Technonicol purjetas tublilt ja suurendas meiega vahet teadmata, et neid ootab kaldal diskvalifitseerimine selle sõidu stardis rootslaste parimale X-37 meeskonnale peale vallamise eest. Meil õnnestus taganttuules soomlaste rünnakud tõrjuda ja viimasest allatuuletähisest finiši poole purjetades neid kenasti karbis hoida, mille tulemuseks oli ümberarvestuse järgi 3. koht Blues´i ja meist ainult sekundiga jagu saanud X-50 Krabat järel.
Kokkuvõttes oli avapäeva järel 8 punktiga juhtimas Blues Forte ees, kellel punkte 10.
Järgmisel päeval mindi merel tihedas vihmasajus ja 12-14 meetrise kiirusega edelatuules ning oodata oli põnevat 3 sõitu. Tuul aga tõusis 15-16 meetrini ning kohtunikekogu võttis vastu otsuse minna kaldale ilma paranemist ootama. Pärast paari tundi ootamist tuul siiski ei vaikinud ja nii jäi medalite saatus viimase võistluspäeva otsustada.
31. juulil puhus lõuna-edelatuul 7-8 meetrit sekundis, vihma enam isegi ei tibutanud ja välja pandi korralik rada.
IV SÕIT
Startisime keskelt aga jäime pisut liinile jõudmisega hiljaks. Heitlikus tuules püüdsime purjetada oma sõitu aga nagu kiuste olime avamärgis ikka koos Technonicoliga, soomlaste Nicole4 tänu heale stardile pisut eespool. Sisuliselt samast seisust läksime ka teistkordselt taganttuulde ja vaatamata meie püüdlustele jäime seekord mõlemale põhikonkurendile alla ka finišis. Eespurjena kasutasime genu light´i. Tabelisse läks kirja 4. koht. Pärast seda sõitu visati punktitabelist välja halvim sõidukoht, milleks meie jaoks oli 5.
V SÕIT
Tuul tugevnes 10 meetrini sekundis. Unelmate sõit Forte poolt vaadates. 0-start liini alumisest otsast oli sedavõrd hea, et isegi liinikohtunikud ajasid pöidlad püsti. Peale starti õnnestus alt välja purjetada ka X-50-l ja kontrollides praktiliselt tervet fliiti jõudsime ülemisse pöördetähisesse koos X-55-ga kogu laevastiku esimestena. Edasine oli juba tehnika küsimus, sest vabana ees olles on alati kergem õigeid otsuseid teha ja teisi kontrollida ja nii suurenes meie edu finišiks päris soliidseks. Kaotasime füüsiliselt napilt üksnes X-55-le aga võitsime teda kindlalt ajaga, rääkimata kõigist teistest. Kokkuvõttes tõusime pärast seda sõitu võistlust 12 punktiga juhtima.


VI SÕIT
Sõitu alustasime taas genu light´iga, aga juba esimesel alltuuleotsal vahetasime selle genu 1 vastu, sest tuul oli veelgi tugevnenud. Selles sõidus olime algul oma peakonkurentidest taga, aga teisel krüssul õnnestus tänu paremini püütud tuulemuutustele Nicole4-st enne ülemist märki mööduda ja allatuult seilates kõrvale jõuda ka Technonicolile. Meie valisime vasaku, tema parema alumise pöördetähise ja tihe match-race viis meid koos ka finiśiliinini. Korraks enne finišit tundus, et suudame mõmmide üle kontrolli saavutada, aga just siis püüdis Technonicol ühe hea pagi ja pautis meile enne finišit ette ja alla ning võitis liinil ca poole paadipikkusega. Ümberarvestusega läks sõiduvõit X-50-le Technonicoli ja Forte ees. Hetkeseis oli X-50 Krabat 12, Fortel13 ja Technonicolil 14 punkti.
Kohtunikud mõtlesid ja otsustasid anda stardi veel üheks sõiduks.
VII SÕIT
Startisime kohtunikelaeva poolt kõige ülemistena ja olime kenasti konkurentsis. Ülemisse pöördetähisesse jõudsime praktiliselt kõrvuti Technonicoliga, allatuules läks meil korraks küll asi käest ja tekkis mini-broach, õnneks saime siiski kiiresti purjed kontrolli alla ja alltuulemärgiks Technonicoli kätte. Meile tundus, et Technonicol valis vasaku alltuuletähise, meie otsustasime parempoolse kasuks, kui Technonicol äkki suunda muutis ja otse risti meie eest märki luhvas, mis sundis meid kokkupõrke vältimiseks järsult kurssi muutma ja protestilippu heiskama. Kaldal pärast sõitu tunnistajate puudumisel meie protest hüljati.


Terve teise loovimise pidasime mõmmide-ilvestega match-race´i, mis aga paraku meile edu ei toonud, sest Technonicol sai kõik tuulepöörded ja pagid mõnevõrra varem kätte ja suurendas edu Forte ees. Teistkordselt taganttuulest alumisse märki purjetades tegime aga vea, mis läks meile kalliks maksma: tugevast tuules kahtlesime, kas minna märki halsiga või võtta enne märki spinnakerpoom alla ja üritada genu heisata spinni käsipoomiga tuules hoides. Tuulepööre vahetult enne märki, tegi aga viimase variandi võimatuks. Kiire äkkhalss viis aga spinni ümber vöörstaagi ja seda lahti harutamata ei olnud võimalik ei spinni alla võtta ega ka genu üles saada. Nii me oma kaabeltau või enamgi alltuuletähisest mööda seilasime. Finśis saime kirja oma halvima, 7. koha, mis läks küll mahaviskamisele, aga jättis meile tabelisse kirja senise nõrgima 5. koha. Kogusime seega arvestusse läinud 6 sõiduga 18 punkti ja saime Skandinaavia meistrivõistlustel pronksmedalid. Võrdselt 15 punkti kogusid Technonicol ja Krabat, kaks sõiduvõitu andis võistluste võitjaau Technonicoli ühendmeeskonnale. Soomlaste Nicole4 jäi viimasesse starti hiljaks ja loobus sellest sõidust sootuks, mis andis neile regatitabelis alles 5. koha.


Kokkuvõttes tõdesime, et hea treeningvõistlus enne MM-i läks meie jaoks kenasti korda: olime üheksakesi teinud 10 mehe töö, säilitanud tervena oma paadi ja uued purjed, õppinud neid paremini tundma ja trimmima ning täis tahtmist mõne päeva pärast Norras Arendahlis anda kõva lahing kõigile, kes MM-tiitlit ihkavad.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar